Interview med Samir Tabib

Nu har du muligheden for at lære mere om livet som selvstændig erhvervsdrivende. Samir Tabib giver et unikt indblik i sin vej til selvstændig erhvervsdrivende, samt kommer med gode råd til dig, der går med drømmen om at starte dit eget op.

Læs med og lær mere om Kosmos, samt få et indblik i de overvejelser, som Samir har gjort sig undervejs i opstarten og udviklingen af Kosmos Recruitment Agency.

VI SPØRGER IND TIL TANKERNE BAG

KOSMOS RECRUITMENT AGENCY

Hvorfor skabte du virksomheden Kosmos Recruitment Agency?

Jeg kommer nede fra mulden af – nærmere bestemt Lolland. Dernede der gør man tingene på sin egen måde. Når den lokale restaurant manglede en ny tjener, så spurgte man naboen. Den tilgang sikrer tillid, og det gav mig idéen til at arbejde med rekruttering på samme måde. Derfor grundlagde jeg Kosmos, der er en netværksbaseret rekrutteringsvirksomhed.

Vi har et enormt stort netværk, som vi benytter, når vi skal føre mennesker sammen. Vi vinder på, at det er folk vi kender, som vi sender videre. Vi screener selvfølgelig og laver baggrundstjek som sædvanligt. Men det er en fordel at have kendskab til de folk man sender ud til andre, da man derfor kender til deres gode og dårlige kvaliteter i forvejen. Når vi siger god for nogen – så er det altså fordi, de rent faktisk er det.

Jeg brænder for at sætte folk sammen. Jeg ser et behov hos en kunde, og jeg ser et behov hos en kandidat, og det er et kæmpe kick, når tingene lykkedes og går op i en højere enhed.

Hvad inspirerede dig til at vælge navnet Kosmos?

Ordet Kosmos betyder på latin “det modsatte af Kaos”, som er orden. Orden er dét der skal være opnået, efter vi har afsluttet en case hos en given samarbejdspartner.

Hvad er en “Managing Partner”?

Det er ham som har det overordnede ansvar for virksomheden. Det som man også på dansk kender som direktør.

Hvordan forløber din hverdag? / Hvad laver du i løbet af en typisk dag?

Jeg står ikke så tidligt op mere, som da jeg sad med driften alene. Min dag starter ofte kl. 06. Jeg starter altid med at tjekke mine mails, da jeg bl.a. hver morgen modtager en status liste fra Mudi (vores driftsansvarlige). Mudi giver mig dagligt en update på hvordan driften forløber, og om alle folk er mødt som forventet. Generelt set handler det om hvorvidt alt er som det skal være. Så vidt det er muligt vil jeg gerne dyrke lidt motion derefter, og så får jeg morgenmad og møder ind på kontoret og en ny fantastisk dag starter.

Dagen går ofte med møder – og en del af dem foregår over Skype, da vi har en del kunder på Grønland. Sidst på dagen tager jeg altid en opsummering med mine kollegaer om – alt imellem himmel og jord. Jeg er gerne hjemme fra kontoret ved en 19-tiden. Når jeg engang er kommet hjem, spiser jeg aftensmad, derefter er der ofte 2-3 timers arbejde, inden jeg går i seng ved en 23:30-tiden.

Hvad er dine primære arbejdsopgaver?

Min vigtigste opgave er at sørge for at mine kollegaer trives hos Kosmos. Min far er uddannet agronom i Tunesien, og han kommer ofte med ordsprog. Han sagde på et tidspunkt til mig; at mennesker er lige som planter. De skal have næring, opmærksomhed og kærlighed for at de kan trives bedst muligt. Og den fremgangsmåde bruger jeg som leder. Når mine kollegaer trives, så får vi også mest muligt potentiale ud af den pågældende medarbejder.

Ellers er mine arbejdsopgaver primært at udarbejde kontrakter, salg og fakturering – samt hele tiden at have en finger på pulsen, så vi altid er opdateret på det marked vi har i dag – det vil nemlig ikke være det samme i morgen.

Hvad er det mest udfordrende, ved at være Managing Partner?

Jeg skal tage mange vigtige beslutninger i løbet af en dag, og det kan ikke undgås, jeg skal tage nogle beslutninger, som kan have store konsekvenser for andre mennesker – såsom en fyring.

Hvad adskiller Kosmos fra andre rekrutteringsvirksomheder?

Det er altid lettere at gøre tingene rigtigt første gang, end at skulle gøre tingene om. Intet er overladt til tilfældighederne og det mærker man hos os. Man kan regne med os fra start til slut.

Hvilke overvejelser har du gjort dig inden opstart ift. at Kosmos skulle kunne konkurrere med andre giganter inden for samme branche?

Nu vil jeg ikke røbe for meget omkring mine forretningshemmeligheder – men Kosmos står for kvalitet – ikke kvantitet. Vi er en forholdvis lille virksomhed med ca. 50 ansatte. Jeg kender alle dele af Kosmos til punkt og prikke. Jeg har også udlejet mig selv som vikar, da jeg mener at det er vigtigt at jeg selv har ”været ude i marken”, og ved hvad det vil sige at være vikar f.eks.

Hvilke kompetencer gør du mest brug af i din hverdag?

Jeg har altid som menneske set muligheder i stedet for begrænsninger og det smitter af på teamet i Kosmos. Vi finder altid en løsning – uanset hvad det måtte være.

Hvor vigtigt er det at have et velfungerende team?

Det er alfa/omega, da der er skyhøje forventninger til teamet. Kosmos kommer i første række – og så kommer alt andet bagefter (griner).

ORDET IVÆRKSÆTTER BRYDER JEG MIG IKKE SÆRLIG MEGET OM. HVIS JEG ER NOGET, ER JEG NOK NÆRMERE BESTEMT KØBMAND.

CITAT: SAMIR TABIB

VI SPØRGER IND TIL LIVET SOM SELVSTÆNDIG ERHVERVSDRIVENDE.

Har du altid drømt om at være iværksætter – og hvorfor?

Ordet iværksætter bryder jeg mig ikke særlig meget om. Hvis jeg er noget, er jeg nok nærmere en bestemt købmand. Jeg ved ikke om jeg altid har drømt om at blive selvstændig, men hvor andre ser begrænsninger, ser jeg ofte muligheder. Det har givet mig mange knubs på vejen, men også et hav af erfaring.

Hvad er din baggrund, og har du tidligere erfaring inden for branchen?

Jeg har en ganske almindelig handelsskole, og ellers er jeg selvlært. Jeg har arbejdet med HR og personaleløsninger i ca. 6 år. Tiden flyver, når man har travlt (griner).

Hvorfor valgte du at blive iværksætter? / Hvordan gik du fra ide til handling?

Årsagen til jeg startede Kosmos er, at jeg mener, de nuværende aktører på markedet godt kunne trænge til lidt konkurrence… Og jeg kan godt lide at skabe ting, og gøre tingene som jeg mener de burde gøres. Selvfølgelig i samråd med mine kollegaer – som jeg i øvrigt er rigtig stolt af.

Hvad bør man overveje inden opstart af virksomhed?

Der kommer mange uforudsete ting i opstartsfasen, når man stifter en ny virksomhed. Du skal ligge rigtig mange timer i dit arbejde, som nærmest bliver det eneste, som er i dit liv. Det kræver så meget af din tid, at du altid tænker arbejde, og ikke mindst hvordan du hele tiden kan optimere din forretning. Det er virkelig ikke en dans på roser – det kræver benhårdt arbejde og en masse søvnløse nætter. Men det er det hele værd i sidste ende.

Er der noget negativt og positivt ved at være iværksætter, og hvorfor?

Det negative må være at man ikke har den store tid til at se sin familie – især min nevø og niece – men det er desværre prisen. . . Man kan ikke få det hele i livet, desværre.

Har du “opdaget” noget omkring det at være selvstændig, som er vigtigere at kunne end andet?

Det er vigtigt at tage ansvar og prioritere rigtigt, ellers får man en vanskelig tid som selvstændig.

Var det svært at komme i gang?

Alt begyndelse er ofte svær, men hvor der er vilje er der vej. (griner)

Hvordan håndterer man modgang og hårde perioder som iværksætter?

Den eneste måde, er at få løst tingene med det samme, så det kan komme ud af verden, ellers bliver problemet ofte større.

Har du nogle gode råd til kandidater, der overvejer at tage iværksætter vejen – dem som måske ikke helt tør tage springet?

Lyt til din mavefornemmelse og ikke til folk omkring dig. Selvom tingene ikke går som forventet, vil du kun være en erfaring rigere – ergo vil dit udgangspunkt også altid være bedre, end hvis du ikke prøvede. Husk at stoppe op og nyde rejsen. Og det er vigtigt at du klapper dig selv på skulderen undervejs – der er ikke andre, som gør det.