SIMPLE TIPS TIL EN GOD JOB ANSØGNING


At lave en god job ansøgning er oftest forbundet med en trættende ansøgningsproces. De fleste kender det at lave den ene ansøgning efter den anden, og føle at det er umuligt at skrive den rigtige ansøgning. Men hvad er egentlig det mest væsentlige at medtage i en ansøgning, og hvordan kommer man igennem nåleøjet til 1. samtale?

Vi kan desværre ikke give dig en magisk opskrift på, hvordan du bliver udvalgt og kommer videre i ansøgningsprocessen. Men vi kan give dig en bedre forståelse for, og indblik i, hvad de fleste virksomheder foretrækker, og hvad de ikke foretrækker.

I nedenstående afsnit vil vi komme ind på hvad der er vigtigt i en god jobansøgning, som måske kan hjælpe dig med at gøre din ansøgning endnu bedre. 

For at fange arbejdsgiverens interesse. er det vigtigt at skrive en god, fyldestgørende ansøgning, som tager udgangspunkt i stillingsopslaget.

Vi vil i dette indlæg guide dig igennem, hvordan du bedst udvælger de informationer fra stillingsopslaget, der tillægges mest vægt – og hvordan du undgår at miste fokus fra det, der er vigtigt i din ansøgning.

KONTAKT OS

START DIN JOB ANSØGNING HER

UDVÆLG INFORMATIONER FRA STILLINGSOPSLAGET,
FØR JOB ANSØGNINGEN SKRIVES

Du bør altid starte ud med at finde ud af hvilket job det er du gerne vil søge, samt hvad den stilling indebærer af ansvar og opgaver.

Den absolut bedste måde at forberede sig på at skrive en ansøgning, er at gøre det kedelige arbejde først. Nemlig at nærstudere stillingsopslaget og virksomheden. 

TIPS TIL AT NÆRSTUDERE SILLINGSOPSLAG OG VIRKSOMHED

Google virksomheden. Læs “om” virksomheden, lær hvad virksomhedens kerneværdier er, og hvordan de arbejder.

Print stillingsopslaget ud. Læs det igennem af flere omgange, gerne med pauser.

Overstreg nøgleordene (hvad er et nøgleord), og skriv noter løbende. Notér dine første indskydelser om hvordan du kan bidrage hos denne virksomhed.

Nævner de f.eks. at du skal have erfaring med rekruttering –  så notér den erfaring du får i tankerne under læsningen.

Afslutningsvis sammenholder du dine noter med det du ved om virksomheden. Vælg de noter som både stemmer overens med stillingsopslaget, og det virksomheden står for.

Det er vigtigt at du sorterer i den information, som du vælger at bruge i ansøgningen.

Gentag de nøgleord, du har fundet i stillingsopslaget. Flet ordene ind i teksten. Det viser at du har læst opslaget grundigt, og at du ved hvad ordene betyder, samt at du kan sætte dem i direkte forbindelse med erfaring du selv har.

LÆS VORES INDLÆG OM HVORDAN MAN DESIGNER OG SKRIVER ET CV HER

SKRIV DIN JOB ANSØGNING

INFORMATIONERNE UDVÆLGES OG SÆTTES SAMMEN TIL DIN UNIKKE JOB ANSØGNING

Udvælg og saml de færdigheder, kompetencer og erfaring, som er mest relevante for jobbet. Det bedste er at sikre, at din ansøgning afspejler, hvorfor du er den bedste til jobbet. Dermed øges dine chancer for at blive indkaldt til en samtale. Det er bedre at tage udgangspunkt i et eksempel på erfaring du har, og gå i dybden med det, frem for at udvælge 10 forskellige og presse dem alle ind på lidt plads. 

OVERSKRIFT:

Lav en fængende overskrift, som fanger modtageren, og som tager udgangspunkt i det forarbejde du lige har lavet. Overskriften skal opsummere det vigtigste i ansøgningen. 

MOTIVATION (1. AFSNIT):

Lav et afsnit om din motivation for at søge jobbet. Det viser grundighed, at du har sat dig ind i virksomheden og kan drage paralleller mellem virksomhedens kernekompetencer/kultur, med din erhvervserfaring og personlighed.

FAGLIGE KOMPETENCER (2. AFSNIT):

Lav et afsnit om dine faglige kompetencer og erfaring set i forhold til stillingsopslaget.Du skal kunne drage paralleller mellem dine kvalifikationer og hvad virksomheden ønsker. Denne midterste del af din ansøgning skal handle om, at vise læseren hvordan du kan løse de arbejdsopgaver, du vil få ansvaret for. Vælg f.eks. 1-3 opgaver ud. Hvad er vigtigt for at løse disse? Hvad lægger du vægt på, og hvordan kommer det til udtryk? Her kan du også fremhæve tidligere resultater, og dermed fortælle at det de søger, er noget du er god til. 

PERSONLIGE KOMPETENCER (3. AFSNIT):

Brug et par linjer på at beskrive, hvordan du er som kollega. Hvad trives du med på en arbejdsplads, og hvordan bidrager du til fællesskabet? 

AFSLUTNING (4. AFSNIT):

Afslut job ansøgningen med en positiv indstilling. Undgå klicheer som “jeg håber at høre fra jer”. Skriv i stedet f.eks. at I til samtalen kan tale om, hvordan dine kompetencer matcher deres behov.

___________________________________________________________________________________________________________

FALDGRUBER: 
  • Copycat: undgå at kopiere virksomhedens kerneværdier og nøgleord/sætninger fra stillingsopslaget. Du skal fokusere på at formulere dine egne sætninger, som samtidig udtrykker det virksomheden leder efter. Brug den viden du har erhvervet dig, til at fremhæve hvordan du selv arbejder ud fra disse værdier. 
  • Don’t just tell it – Show it: Undgå at tilklistre teksten med for mange beskrivende udtryk om dig selv (f.eks. “Jeg er skarp, beskrivende, lyttende, fleksibel”). I stedet bør du fokusere på at vise hvordan du er disse ting i udførelsen af arbejdet.  
  • Tematisering gennem sproget: Undgå at tematisere din ansøgning gennem sproget (f.eks. Gennem sports- og jagtudtryk). Undgå for mange klicheer, hold sproget ‘neutralt’ og udtryk dig, som du nu engang gør normalt. 
  • Originalitet frem for kliche: Vær original og undgå for alt i verden at bruge formuleringer som “jeg glæder mig til at tale videre til samtalen”, eller “jeg brænder for…”. Formuleringer som disse, udtrykker at du ikke har gjort dig umage i udarbejdelsen af din ansøgning. 
 PLUS POINT:  
  • Start overbevisende: Ved at identificere det virksomheden søger, kan du starte ansøgningen ud med en overbevisende introduktion.  

Eksempel:

Virksomheden leder efter en kommunikationsmedarbejder med specifik erfaring i SoMe og hjemmesidedesign, samtidig med at virksomheden prioriterer teamarbejde, samarbejde på tværs af afdelinger og at man hjælper hinanden i hverdagen. 

“Min viljestyrke, omfattende indsigt i branchen og målrettede fremstillingsprocesser, gør mig til en fremragende kommunikationsmedarbejder. Min respekt for andre, højt humør og omfavnende fællesskabsånd, gør mig til en god kollega”. 

  • Vær modig: Har du en ide til hvordan du kan være med til at optimere arbejdet på den gældende arbejdsplads, så vær modig og beskriv hvordan i din ansøgning. Virksomheder leder efter handlekraftige personligheder, og dét kan være med til at du bliver husket. MEN! Vær sikker i dit indhold. Du kan aldrig vide alt om hvordan virksomhedens hverdag forløber, og derfor er der også en risiko for at du rammer ved siden af. Måske du først bliver indkaldt til samtale hos den 6. virksomhed du gør det med.
     
  • Få en leder til at læse din ansøgning. Kender du nogen der sidder i ansættelsesrådet i andre virksomheder, eller arbejder de som leder, kan du med fordel få deres input til ansøgningen. De ved hvad man leder efter! 

FORMALITETER

Helt overordnet set, er det essentielt at du gør din ansøgning så gennemsigtig og struktureret som muligt. Der er ingen modtager der gider bruger tid og energi på at samle løse tråde op igennem din ansøgning.

Derudover må din ansøgning ikke overstige én normal side. Du skal tænke på, at modtageren muligvis får flere hundrede ansøgninger til stillingen, og derfor ikke gider læse 3-4 siders lange ansøgninger. Du skal derfor være klar og tydelig i din kommunikation, så modtageren stadig husker dig, når de læser nr. 100 ansøgning. Drop desuden at bruge mindre skrift, eller linjeafstand. Gør du dit forarbejde grundigt, så skal du nok kunne gøre et godt indtryk på 1 side. 

  • Længde: 1 side
  • Tekst str.: 12
  • Linjeafstand: 1.5
  • Tilføj eventuelt dato i hjørnet
  • Alt andet relevant info (f.eks. kontaktoplysninger) findes på dit CV